Poturak Laura

Dubrovnik tavasszal – stresszkezelés és egy adag „pomalo”


Áprilisban úgy döntöttem, ideje szünetet tartani és elutazni valahova, ahol a tenger morajlik, a kávé gőzölög, és az ember akár még egy kicsit „meg is világosodhat”. Az Erasmus jóvoltából újra Horvátország felé vettem az irányt – célállomás: a méltán híres Dubrovnik!


A naiv elképzelésem az volt, hogy tavasszal a város még csendes, a tengerpart nyugodt, a nap ragyogóan süt, és én szinte egyedül bóklászom az Óváros macskakövein. Amikor megérkeztem, hideg volt, esett az eső és fújt a szél. A huszonnégy órás kényelmetlen busz utazás után ez a barátságtalan időjárás nem hiányzott.

De amikor megérkeztem a szállásomra, mindenért kárpótolt a látvány. Az Óváros szívében laktam, és amikor reggel kinyitottam az ablakot: ott volt. A tenger. Komolyan, olyan közel, hogy ha elejtettem volna a fogkefét, simán beleesik. 


A reggeleket a tenger zúgása és a lent csábítóan kávét főző kávézó illata indította. És bár reméltem, hogy tavasszal még nem kezdődik a turistaáradat, Dubrovnik erre egy határozott "hahaha, dehogynem!"-mel válaszolt. Turisták százai lepték el a várost, alig lehetett közlekedni és csak az angol nyelvet lehetett hallani!

De tagadhatatlanul gyönyörű a város. Minden utcasarkon egy másik évszázad köszön vissza, az eldugott sikátorok pedig kiválóan alkalmasak arra, hogy az ember elbújjon egy gyors kávéra, vagy egy lassú pohár borra. A pincérek mindenütt mosolyognak, hívogatnak – és bár azt mondják, Horvátország nem drága, Dubrovnik határozottan úgy gondolja, hogy a tárcádnak is vakáción kell lennie. Vastagon.

A kiruccanásom tudományos oldala is megvolt – egy tanfolyamra érkeztem, ami a stresszkezelés tudományos és gyakorlati módszereit mutatta be. A kurzust Dario Caljkusic vezette, akivel már Splitben is volt szerencsém találkozni. A téma: hogyan tanuljuk meg kezelni a stresszt anélkül, hogy teljesen kiégnénk mentálisan – vagyis mielőtt már a reggeli kávétól is pánikrohamunk lenne.

A tanfolyamon kipróbáltunk különféle mindfulness-technikát, légzőgyakorlatokat és kognitív fókuszváltást célzó feladatokat. A lényege? Ne éljünk állandóan a jövőben vagy a múltban, hanem próbáljunk meg – legalább néha – tényleg itt és most lenni. Jó a lelkünknek, jó a kapcsolatainknak, és nem mellesleg a vérnyomásunk is megköszöni.

És amikor már azt hittem, ennél mélyebb bölcsesség nem is kell, a horvátok megmutatták nekem a világ egyik legjobb szavát: POMALO. Jelentése? Lassan, nyugodtan, ráérünk – élj kicsit lazábban! Ha egyetlen dolgot hoztam haza Dubrovnikból, akkor az ez a szó.



Szóval ha teheted, menj el Dubrovnikba. Szívd magadba az Óváros történelmét, hallgasd a tenger hangját, edd meg azt a drága halat, beszélgess a mosolygós helyiekkel, és próbáld ki, milyen az, amikor tényleg csak pomalo üzemmódban működsz. A tested és az elméd is hálás lesz érte.





Well-being Strategies for Teachers: 
Nurture Mental Health by Relieving Stress, Fostering Resilience and Practicing Mindfulness

Course Description

In the dynamic and demanding field of education, teachers often find themselves facing numerous challenges that can impact their mental health. Recognizing the critical role well-being plays in the teaching profession, our course is designed to empower educators with effective tools and strategies to nurture their mental health. Through a holistic approach, this course aims to guide teachers in relieving stress, fostering resilience, and integrating mindfulness practices into their daily lives.

Recognizing Stress, understanding its Impact:

The course kicks off by delving into the various stressors that educators commonly encounter. Participants will gain insights into the psychological and emotional aspects of stress, exploring its impact on both personal well-being and professional performance. Practical sessions and case studies will identify the sources of stress in the teaching environment, laying the foundation for tailored well-being strategies.

Staying Strong: Building Resilience Together

Moving beyond stress identification, the course delves into proactive measures for fostering resilience. Participants will explore evidence-based techniques to build emotional strength and adaptability. Engaging discussions and interactive workshops will empower teachers to develop a resilient mindset, enabling them to navigate challenges with a positive outlook. Additionally, the course emphasizes the creation of a supportive community, encouraging collaboration and resource-sharing among educators.


Learning Outcomes:

Develop personalized stress management techniques.

Cultivate resilience to navigate professional challenges.

Integrate mindfulness practices into daily teaching routines.

Foster a positive and supportive classroom environment.

Implement self-care strategies for sustained well-being.

Enhance emotional intelligence and self-awareness.

Build a network of support and collaboration with fellow educators.


https://erasmuscoursescroatia.com/courses/dubrovnik-well-being-strategies-for-teachers-nurture-mental-health-by-relieving-stress-fostering-resilience-and-practicing-mindfulness/


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.