Merkovics Károly

 


                  Kiegyensúlyozott tanár - 
                            Lehetséges?


Erre a kérdésre kerestem a választ, amikor az Erasmus+ pályázatra jelentkeztem.

36 éves pedagógus pályafutásom alatt még nem vettem részt olyan továbbképzésen, ahol a szervezés, a tréner, a helyszín, a csoport és a téma is tökéletes lett volna. Eddig! A csodálatos Rovinjban minden adott volt ahhoz, hogy a tartalmas, kreatív, fejlesztő foglalkozásokkal és a szabadidős programokkal együtt jól érezzük magunkat.




Reggelente nyolc órától félórás tornán vettem részt, ahol testnevelő tanárként számomra eddig ismeretlen bemelegítő és tartásjavító gyakorlatokat is megismerhettem. 14 fős csoportunkkal napunkat koncentráció-relaxáció-koncentráció dinamika gyakorlatokkal kezdtük. Reménykedtem abban, hogy a témák feldolgozása nem előadásokkal, hanem játékos formában zajlik majd. Benkő Imola felkészültségének, lelkesedésének, szituációs gyakorlatainak köszönhetően minden nap játszhattunk és újra gyereknek érezhettük magunkat. Közben egyre jobban megismerhettük egymást és magunkat is.



Képessé váltunk különböző osztálytermi és munkahelyi nehézségek játékos modellezésére, kreatív kezelésére, megoldási stratégiák kidolgozására és eljátszására. A szociodráma eszköztárának megismerésével világosabban láthatjuk önmagunk helyzetét, szerepét munkahelyünkön és magánéletünkben is. Nagyon tetszett, amikor képzeletbeli tanári kirándulást kellett szerveznünk a véletlenszerűen ránk osztott szerepek alapján. Érdekes feladat volt az is, amikor életünkből merített konkrét konfliktushelyzeteket idéztünk fel, játszottunk el, majd oldottunk meg nézőpontváltásokkal szintén a szociodráma segítségével. 




Munkahelyemen nem, vagy csak nehezen tudok nemet mondani olyan helyzetekben, amelyek nem komfortosak számomra. Az én-határok megismerését, meghúzását segítő játékos gyakorlatokkal megtanulhattuk felismerni egyéni igényeinket. Ez nemcsak a munkahelyen, hanem a magánéletben is segítséget nyújthat az egészséges énkép fenntartásában és az önelfogadásban. A képzés során magasszintű vitakultúrát sajátíthattunk el. Megtanultuk a konfliktusokat win-win szituációvá alakítani. Ezzel eljuthatunk oda, hogy a határhúzás után mindenki nyerhet! A bennem rejlő érzelmek megfogalmazását segítették az asszertív kommunikációval kapcsolatos szituációs játékok, amelyeket szintén nagyon hasznosnak találtam.



A továbbképzésről hazatérve több napnak kellett eltelnie ahhoz, hogy ezt a pozitív élményt fel tudjam dolgozni. Alig várom a tanévkezdést, hogy az osztályfőnöki munkaközösség vezetőjeként megoszthassam kollégáimmal és diákjaimmal azt a sok-sok „jó-gyakorlatot”, amelyeket ezen  a képzésen tanultam. Ezek választ is adtak a kérdésemre: Kiegyensúlyozott tanár - Lehetséges!!!

Hálásan köszönöm! Visszajönnék!







A kiegyensúlyozott tanár - stresszkezelés az iskolában,  konfliktushelyzetek feloldása,  én-határok védelme

A kurzus tartalma:

A kurzus abból indul ki, hogy a pedagógusok fokozottan ki vannak téve a stressznek és a lappangó vagy nyílt munkahelyi konfliktushelyzeteknek. Állandó figyelemmel és jelenléttel állnak rendelkezésre az iskolában és sokszor azon kívül is. Az elfáradás, a kiégés veszélye folyton kíséri pályájukat.

De mit tehetnek a tanárok önmagukért? Erről szól a hét. Megtanuljuk, mikor érdemes relaxálni és mikor koncentráljunk. Megvizsgáljuk a jelenlétünk minőségét, újradefiniáljuk tanári szerepeinket, kollegiális viszonyainkat. A kurzus egyik fő törekvése, hogy a résztvevők a hét tapasztalatai alapján, önismeretük birtokában magabiztosan húzzák meg én-határaikat, és képesek legyenek ezt jól kommunikálni.

A fejlődésben segítségünkre lesz a szociodráma eszköztára, amely az iskolai élethelyzetekben alakított szerepek és viszonyok felidézésével és elemzésével teszi lehetővé a résztvevők számára a hétköznapi helyzetek és azok alternatív változatainak az újrajátszását.

A Jacob Levy Moreno által kidolgozott módszert esetünkben egy-egy tanári szerep egyéni megéléseire, az egyén és a közösség életét formáló szerepkonfliktusokra koncentrál, de emellett figyelmet szentelünk a osztályműködésre, a konfliktusok iskolai következményeire is. Vitaindítókon keresztül megtanulunk logikusan érvelni, vitázni, hogy a későbbiekben elkerüljük az értelmetlen veszekedéseket, sértődéseket.

A képzés célja, célkitűzései:

  • tanári jóllét, bizalmi viszony erősítése tanár-diák, tanár-tanár, tanár-szülő kapcsolatban
  • megtanítja a résztvevőknek, hogy ismerjék fel egyéni igényeiket, és ne nyomják el kellemetlen érzéseiket
  • segít az egyéni problémák felismerésében, elemzésében, a megoldási stratégiák felvázolásában, következmények nélküli kipróbálásában
  • a játékosság mentén felszabadít
  • képessé tesz a belső folyamatok feltérképezésére, kivetítésére, az adott élethelyzetből adódó pillanatnyi vagy hosszútávú nehézségek kezelésére
  • segíti az asszertív kommunikációt
  • fejleszti a kritikai gondolkodást és az önreflexiót
  • kialakítja az egészséges énképet, önelfogadást




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.