Merkovics Károly

 

A kiegyensúlyozott tanár - stresszkezelés az iskolában,  konfliktushelyzetek feloldása,  én-határok védelme

Tanárként szeretnénk harmonikusan működni, jó osztályokban tanítani, nagyszerű munkaközösségekben konfliktusmentesen dolgozni, a szülőkkel felhőtlen kapcsolatot ápolni. De a valóság ennél sokkal kiábrándítóbb. A kurzus fő célkitűzése, hogy a tanárok közérzetét és hétköznapi működését úgy segítse, hogy technikákat és módszereket mutat be, ad a kezükbe, a munkahelyi stressz csökkentésére, a mindennapi munkából adódó konfliktushelyzetek kezelésére, az önbecsülés növelésére, az én-határok magabiztos meghúzására.

A képzés során saját élményre, stresszes, konfliktusos helyzetek eljátszására és megoldására törekszünk a szociodráma eszköztárával, de nem hagyjuk otthon a nevetést sem, hiszen két ember között a legrövidebb út a humor.

A kurzus tartalma:

A kurzus abból indul ki, hogy a pedagógusok fokozottan ki vannak téve a stressznek és a lappangó vagy nyílt munkahelyi konfliktushelyzeteknek. Állandó figyelemmel és jelenléttel állnak rendelkezésre az iskolában és sokszor azon kívül is. Az elfáradás, a kiégés veszélye folyton kíséri pályájukat.

De mit tehetnek a tanárok önmagukért? Erről szól a hét. Megtanuljuk, mikor érdemes relaxálni és mikor koncentráljunk. Megvizsgáljuk a jelenlétünk minőségét, újradefiniáljuk tanári szerepeinket, kollegiális viszonyainkat. A kurzus egyik fő törekvése, hogy a résztvevők a hét tapasztalatai alapján, önismeretük birtokában magabiztosan húzzák meg én-határaikat, és képesek legyenek ezt jól kommunikálni.

A fejlődésben segítségünkre lesz a szociodráma eszköztára, amely az iskolai élethelyzetekben alakított szerepek és viszonyok felidézésével és elemzésével teszi lehetővé a résztvevők számára a hétköznapi helyzetek és azok alternatív változatainak az újrajátszását.

A Jacob Levy Moreno által kidolgozott módszert esetünkben egy-egy tanári szerep egyéni megéléseire, az egyén és a közösség életét formáló szerepkonfliktusokra koncentrál, de emellett figyelmet szentelünk a osztályműködésre, a konfliktusok iskolai következményeire is. Vitaindítókon keresztül megtanulunk logikusan érvelni, vitázni, hogy a későbbiekben elkerüljük az értelmetlen veszekedéseket, sértődéseket.

A képzés célja, célkitűzései:

  • tanári jóllét, bizalmi viszony erősítése tanár-diák, tanár-tanár, tanár-szülő kapcsolatban
  • megtanítja a résztvevőknek, hogy ismerjék fel egyéni igényeiket, és ne nyomják el kellemetlen érzéseiket
  • segít az egyéni problémák felismerésében, elemzésében, a megoldási stratégiák felvázolásában, következmények nélküli kipróbálásában
  • a játékosság mentén felszabadít
  • képessé tesz a belső folyamatok feltérképezésére, kivetítésére, az adott élethelyzetből adódó pillanatnyi vagy hosszútávú nehézségek kezelésére
  • segíti az asszertív kommunikációt
  • fejleszti a kritikai gondolkodást és az önreflexiót
  • kialakítja az egészséges énképet, önelfogadást

Várható tanulási eredmények:

  • A résztvevők képessé válnak konkrét nehézségek játékos modellezésére és kezelésére.
  • A szociodráma segítségével világosabban látják önmaguk helyzetét és az iskola szereplőihez való viszonyukat.
  • Az újrajátszott helyzetek megmutatják, hogy az ember képes önmagát aktivitás közben szemlélni, miközben folyamatosan másokra is figyel. A résztvevők megtanulnak belül és kívül lenni, nézőpontjaikat váltogatni.
  • Megtanítja felismerni az ismétlődő szituációkat és segít kilépni az ismétlődésekből.
  • A résztvevők képesek lesznek meghúzni saját én-határaikat, határozott nemeket mondani helyzetekre.
  • A képzés során magasszintű vitakultúrát sajátítanak el, képesek lesznek jól érvelni, a konfliktusokat win-win szituációvá alakítani.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.