Erre a kérdésre kerestem a választ, amikor az Erasmus+ pályázatra jelentkeztem.
36 éves pedagógus pályafutásom alatt még nem vettem részt olyan továbbképzésen, ahol a szervezés, a tréner, a helyszín, a csoport és a téma is tökéletes lett volna. Eddig! A csodálatos Rovinjban minden adott volt ahhoz, hogy a tartalmas, kreatív, fejlesztő foglalkozásokkal és a szabadidős programokkal együtt jól érezzük magunkat.
Képessé váltunk különböző osztálytermi és munkahelyi nehézségek játékos modellezésére, kreatív kezelésére, megoldási stratégiák kidolgozására és eljátszására. A szociodráma eszköztárának megismerésével világosabban láthatjuk önmagunk helyzetét, szerepét munkahelyünkön és magánéletünkben is. Nagyon tetszett, amikor képzeletbeli tanári kirándulást kellett szerveznünk a véletlenszerűen ránk osztott szerepek alapján. Érdekes feladat volt az is, amikor életünkből merített konkrét konfliktushelyzeteket idéztünk fel, játszottunk el, majd oldottunk meg nézőpontváltásokkal szintén a szociodráma segítségével.
Munkahelyemen nem, vagy csak nehezen tudok nemet mondani olyan helyzetekben, amelyek nem komfortosak számomra. Az én-határok megismerését, meghúzását segítő játékos gyakorlatokkal megtanulhattuk felismerni egyéni igényeinket. Ez nemcsak a munkahelyen, hanem a magánéletben is segítséget nyújthat az egészséges énkép fenntartásában és az önelfogadásban. A képzés során magasszintű vitakultúrát sajátíthattunk el. Megtanultuk a konfliktusokat win-win szituációvá alakítani. Ezzel eljuthatunk oda, hogy a határhúzás után mindenki nyerhet! A bennem rejlő érzelmek megfogalmazását segítették az asszertív kommunikációval kapcsolatos szituációs játékok, amelyeket szintén nagyon hasznosnak találtam.
A továbbképzésről hazatérve több napnak kellett eltelnie ahhoz, hogy ezt a pozitív élményt fel tudjam dolgozni. Alig várom a tanévkezdést, hogy az osztályfőnöki munkaközösség vezetőjeként megoszthassam kollégáimmal és diákjaimmal azt a sok-sok „jó-gyakorlatot”, amelyeket ezen a képzésen tanultam. Ezek választ is adtak a kérdésemre: Kiegyensúlyozott tanár - Lehetséges!!!
Hálásan köszönöm! Visszajönnék!
A kiegyensúlyozott tanár - stresszkezelés az iskolában, konfliktushelyzetek feloldása, én-határok védelme
A kurzus tartalma:
A kurzus abból indul ki, hogy a pedagógusok fokozottan ki vannak téve a stressznek és a lappangó vagy nyílt munkahelyi konfliktushelyzeteknek. Állandó figyelemmel és jelenléttel állnak rendelkezésre az iskolában és sokszor azon kívül is. Az elfáradás, a kiégés veszélye folyton kíséri pályájukat.
De mit tehetnek a tanárok önmagukért? Erről szól a hét. Megtanuljuk, mikor érdemes relaxálni és mikor koncentráljunk. Megvizsgáljuk a jelenlétünk minőségét, újradefiniáljuk tanári szerepeinket, kollegiális viszonyainkat. A kurzus egyik fő törekvése, hogy a résztvevők a hét tapasztalatai alapján, önismeretük birtokában magabiztosan húzzák meg én-határaikat, és képesek legyenek ezt jól kommunikálni.
A fejlődésben segítségünkre lesz a szociodráma eszköztára, amely az iskolai élethelyzetekben alakított szerepek és viszonyok felidézésével és elemzésével teszi lehetővé a résztvevők számára a hétköznapi helyzetek és azok alternatív változatainak az újrajátszását.
A Jacob Levy Moreno által kidolgozott módszert esetünkben egy-egy tanári szerep egyéni megéléseire, az egyén és a közösség életét formáló szerepkonfliktusokra koncentrál, de emellett figyelmet szentelünk a osztályműködésre, a konfliktusok iskolai következményeire is. Vitaindítókon keresztül megtanulunk logikusan érvelni, vitázni, hogy a későbbiekben elkerüljük az értelmetlen veszekedéseket, sértődéseket.
A képzés célja, célkitűzései:
- tanári jóllét, bizalmi viszony erősítése tanár-diák, tanár-tanár, tanár-szülő kapcsolatban
- megtanítja a résztvevőknek, hogy ismerjék fel egyéni igényeiket, és ne nyomják el kellemetlen érzéseiket
- segít az egyéni problémák felismerésében, elemzésében, a megoldási stratégiák felvázolásában, következmények nélküli kipróbálásában
- a játékosság mentén felszabadít
- képessé tesz a belső folyamatok feltérképezésére, kivetítésére, az adott élethelyzetből adódó pillanatnyi vagy hosszútávú nehézségek kezelésére
- segíti az asszertív kommunikációt
- fejleszti a kritikai gondolkodást és az önreflexiót
- kialakítja az egészséges énképet, önelfogadást
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.